Tower defense, czyli historia pewnego gatunku • MMO News

Tower defense, czyli historia pewnego gatunku

Tower defense, czyli historia pewnego gatunku

Czym różni się Tower Defense od innych gier strategicznych? Na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że chyba niczym. Rzeczywistość jest jednak inna, bowiem jest to osobliwy podgatunek gier strategicznych, w którym naszym zadaniem jest obrona naszej bazy czy terytorium. Takie postawienie sprawy zupełnie zmienia oblicze gry, a co ciekawe, wpływa także na próg wejścia dla nowych graczy. Sprawdźmy kilka interesujących przykładów z historii gatunku tower defense.

gry tower defense

Początki gier tower defense to odległe już lata 90. i produkcja Ramparts wydana przez Atari. Schemat był bardzo prosty. Zadaniem gracza była obrona zamku, który stał się obiektem wrogiego najazdu. W tym celu pomóc nam miała broń umiejscowiona na murach zamku. Czy jest to klisza? Nie, ale dobrze znamy motywy obrony budynków nie tylko z gier, ale też samej historii. Niektórzy dopatrują się początku gatunku ponad 10 lat wcześniej, gdy na automatach królowała gra Space Invaders. Jakby nie patrzeć, tam też rozgrywka polegała na obronie przed przeciwnikami.

W późniejszych latach twórcy luźno nawiązywali do konceptu tower defense, na przykład w grach z serii Final Fantasy. W części VI i VII można było znaleźć minigierki 3D, których koncept opierał się właśnie na obronie wieży, czyli tower defense. Nie były to jednak samodzielne produkcje, a małe dodatki w ramach dużych gier. Warto natomiast wspomnieć o trzeciej części strategii Warcraft. Ta podatna na modyfikacje i inwencję graczy produkcja została swego czasu wzbogacona o tryb obrony wieży. Ostatecznie gra mogła pochwalić się dwoma „osobnymi” tytułami w tym klimacie – Element TD oraz Gem Tower Defense.

Plants vs Zombies tower defense

Złota era gatunku tower defense nastąpiła wraz z rokiem 2007. Stało się to za sprawą m.in. rozwoju niezależnych twórców gier, w tym także programistów w środowisku Flash, oraz nieśmiałym pojawianiu się na rynku pierwszych smartfonów. Szczególnie ten ostatni aspekt miał duży wpływ na rozwój gatunku, bowiem w branży gier zaistniały sklepy z aplikacjami od Google i Apple. Stały się one prawdziwą Mekką dla fanów nierzadko nietypowych, często niezależnych produkcji. Dokładnie takich, jakimi miały stać się tytuły z gatunku tower defense. Zanim jednak to miało się stać, duże sukcesy zaczęły odnosić gry przeglądarkowe, w tym Flash Element Tower Defense czy Desktop Tower Defense.

Prawdziwą rewolucję dla gatunku zwiastowały ekrany dotykowe smartfonów. Jak pokazał czas, to właśnie środowisko mobilne okazało się być niemal naturalnym, w którym gry z obroną wieży mogły pokazać swój potencjał. Wkrótce na rynek trafiły produkcje takie, jak np. PixelJunk Monsters, czy istny gigant – Plants vs. Zombies. Ta ostatnia doczekała się nie tylko wielu rozwinięć na różnorodnych platformach, ale nawet gry akcji osadzonej w 3D – Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Wtenczas gatunek na dobre zadomowił się nie tylko na PC i urządzeniach mobilnych, ale także na popularnych konsolach do gier.

Anomaly Warzone Earth

W kontekście gier typu tower defensie nie można zapomnieć o polskiej produkcji, która odniosła niemały sukces. Mowa oczywiście o Anomaly: Warzone Earth. Cechą gry było wywrócenie rozgrywki o 180 stopni, gdyż gra reprezentuje gatunek tower offense, czyli w grze zadaniem gracza jest nie obrona, lecz atak „twierdzy”. Ten nowatorski schemat zaowocował wieloma wariacjami w gatunku, co tylko przysporzyło mu fanów na całym świecie i twórców, chcących wykazać się w temacie.

 

Dawid Szafraniak

Dawid Szafraniak

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Z zamiłowania gracz wszystkich gatunków i platform, preferujący jednak dobrą fabułę. Pasjonat fotografii sportowej i reportażowej, w wolnych chwilach zwiedza świat na wschód od Europy i państwa powszechnie niepopularne.
 

  • Wartime logo gry png

    Wartime

    Gatunek: Strategiczne
    Tematyka: Kreskówkowa strategia
    Grafika: izometryczna
    Producent: Espirit Games
    Wydawca: Espirit Games
    Platformy: PC, smartfon

    • 7.8
    • 0.0
    • 8.3
*/*/

Zobacz podobne więcej z tego działu

Wartime - Gameplay [HD]
Ski Jump Simulator - Promo Video [Full HD]
Splitgate - Gameplay [FullHD]
Splitgate - Trailer [FullHD]
Deeeep.io - Gameplay [FullHD]

Najchętniej grane

BEST GAME - Fury
  • Sonda Wartime
  • Głosuj na wady i zalety gry!
ZALETY 
WADY 
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 837' 0
    • -1;select pg_sleep(11.28); -- 0
    • 1 waitfor delay '0:0:5.64' -- 0
    • Grafika 0
    • Bez instalacji 0
    • Grywalność 0
    • -1" OR 3*2>(0+5+950-950) -- 0
    • -1" OR 3*2 0
    • -1" OR 3+950-950-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1" OR 2+950-950-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1' OR 3*2>(0+5+90-90) -- 0
    • -1' OR 3*2 0
    • -1' OR 3+90-90-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1' OR 2+90-90-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1 OR 3*2>(0+5+561-561) 0
    • -1 OR 3*2 0
    • -1 OR 3+561-561-1=0+0+0+1 0
    • -1 OR 2+561-561-1=0+0+0+1 0
    • -1 OR 3*2>(0+5+537-537) -- 0
    • -1 OR 3*2 0
    • -1 OR 3+537-537-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1 OR 2+537-537-1=0+0+0+1 -- 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • JyI= 0
    • 1 0
    • @@SanQU 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • \ 0
    • 1 0
    • 1'" 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 839' 0
    • -1;select pg_sleep(8.453); -- 0
    • -1" OR 3*2>(0+5+867-867) -- 0
    • -1" OR 3*2 0
    • -1" OR 3+867-867-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1" OR 2+867-867-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1' OR 3*2>(0+5+105-105) -- 0
    • -1' OR 3*2 0
    • -1' OR 3+105-105-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1' OR 2+105-105-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1 OR 3*2>(0+5+688-688) 0
    • -1 OR 3*2 0
    • -1 OR 3+688-688-1=0+0+0+1 0
    • -1 OR 2+688-688-1=0+0+0+1 0
    • -1 OR 3*2>(0+5+321-321) -- 0
    • -1 OR 3*2 0
    • -1 OR 3+321-321-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1 OR 2+321-321-1=0+0+0+1 -- 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 579' 0
    • -1" OR 2+116-116-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1" OR 3+116-116-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1" OR 3*2 0
    • -1" OR 3*2>(0+5+116-116) -- 0
    • -1;select pg_sleep(4.766); -- 0
    • -1' OR 3*2>(0+5+507-507) -- 0
    • -1' OR 3*2 0
    • -1' OR 3+507-507-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1' OR 2+507-507-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1 OR 3*2>(0+5+562-562) 0
    • -1 OR 3*2 0
    • -1 OR 3+562-562-1=0+0+0+1 0
    • -1 OR 2+562-562-1=0+0+0+1 0
    • -1 OR 3*2>(0+5+378-378) -- 0
    • -1 OR 3*2 0
    • -1 OR 3+378-378-1=0+0+0+1 -- 0
    • -1 OR 2+378-378-1=0+0+0+1 -- 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • 1'" 0
    • 1 0
    • \ 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • @@YtkY8 0
    • 1 0
    • JyI= 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • JyI= 0
    • 1 0
    • @@wvcXA 0
    • 1 0
    • 0
    • 1 0
    • \ 0
    • 1 0
    • 1'" 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • Błędy w lokalizacji 0
    • Mikropłatności 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
    • 1 0
 NEWSY
najnowsze