news

PORADNIK: Counter-Strike: Global Offensive - Jak zacząć i przeżyć

PORADNIK: Counter-Strike: Global Offensive - Jak zacząć i przeżyć

Counter-Strike jest grą, która zrewolucjonizowała gatunek shooterów torując drogę bardziej realistycznym rozwiązaniom mechaniki gier. Oryginał stworzony przez Minha “Gooseman” Le i Jessa Cliffe przeszedł przez wiele zmian pośród kolejnych iteracji. Obecnie najpopularniejszą i najbardziej istotną dla rynku e-sportowego jest Global Offensive. Postanowiłem podjąć się wytłumaczenia podstaw tej gry oraz przekazania wielu wskazówek, które pomogą zrozumieć grę zarówno tym całkowicie z nią niezaznajomionym, jak i tym, którzy niedawno zaczęli i nie mogą opuścić srebrnej pozycji rankingowej. Zapraszam!

Podstawy gry

Counter-Strike: Global Offensive jest asymetryczną wieloosobową strzelanką. Oznacza to, że rywalizujące z sobą dwie drużyny mają odmienne cele i niekoniecznie wyrównane szanse. Drużyna Terrorystów ma za zadanie podłożyć bombę na jednym z dwóch wskazanych placów bombowych i odczekać jej wybuchu. Drużyna Anty-Terrorystów musi powstrzymać tą pierwszą. Dodatkowo obie drużyny mają możliwość zastrzelenia wszystkich graczy po przeciwnej stronie, aby wygrać natychmiastowo. Kto ma łatwiej, zależy w tym wypadku od mapy, na której ma miejsce rozgrywka. Całość trwa, dopóki jedna strona nie wygra 16 razy albo aż minie 30 rund z wynikiem remisowym 15:15. To, po jakiej stronie zaczynamy w zwykłej rozgrywce, jest decydowane losowo zaś w grach profesjonalnych za pomocą wirtualnego pojedynku na noże dostępne w grze. Pojedyncza runda trwa zazwyczaj 2 minuty, a czas do eksplozji podłożonej bomby to 45 sekund. Czas ten jest dodawany do długości rundy w momencie podłożenia bomby. Antyterroryści mogą rozbroić bombę w 10 sekund. W formacie używanym na profesjonalnych turniejach jedna runda trwa 1 minutę 45 sekund, a bomba wybucha po 35 sekundach. Po pierwszych 15 rundach następuje zmiana stron i reset ekonomii.

Counter-Strike: Global Offensive

W trakcie rozgrywki gracze otrzymują pieniądze, określające ich budżet na wyposażenie. Większe kwoty są przyznawane za wygraną niż za przegraną. Kilka przegranych z rzędu daje coraz więcej pieniędzy, a skuteczne zabójstwa przyznają dodatkową premię w wysokości zależnej od broni, której w tym celu użyliśmy. Dodatkowe premie są przyznawane również za podłożenie bądź rozbrojenie bomby. Pieniądze wykorzystujemy na zakup broni. Do wyboru jest ich aż 34. Jednocześnie gracz może mieć przy sobie tylko jeden pistolet i jedną inną broń. Później będę charakteryzował te najistotniejsze. Dodatkowo dostępne jest 5 różnych granatów: dymny, błyskowy, zaczepny, zapalający i wabiący. Tych można mieć przy sobie cztery, ale nie więcej niż jedną sztukę danego rodzaju z wyjątkiem błyskowych, których możemy nosić dwa. Kolejne przedmioty, to zmniejszający obrażenia pancerz, paralizator jednorazowego użytku do walki z bliska oraz zestaw do rozbrajania skracający czas potrzebny na unieszkodliwienie bomby o połowę, czyli do 5 sekund. Wszystkie zakupione przedmioty przechodzą z nami do następnej rundy, chyba że są użytkowe (jak granaty i paralizator) bądź umrzemy. W przypadku śmierci postaci jej bronie oraz ostatni trzymany w ręku granat upadają na ziemię i mogą być podniesione przez kogoś innego. Gracze są również w stanie podawać sobie nawzajem bronie palne.

Tereny rozgrywek

Mecze Counter-Strike mają miejsce na wielu różnorodnych mapach. Obecnie są one podzielone na dwie rotacje: kompetytywne i rezerwowe. Ma to na celu zmniejszenie ilości map, które profesjonalni gracze powinni opanować do perfekcji w danym sezonie. Wszyscy inni gracze nie muszą się przejmować tym ograniczeniem. Osobom początkującym polecam zacząć od map Dust 2, Mirage i Cache. Są to mniejsze mapy o łatwiejszych do zrozumienia planach i mniejszej ilości strategicznych lokacji, o których trzeba pamiętać. Wraz z postępem praktyki Nuke, Inferno i Overpass pomogą wam rozwinąć się jeszcze bardziej. Jeżeli te sześć map przestanie być problemem, to gracz będzie w stanie poradzić sobie na każdej innej.

Counter-Strike: Global Offensive

Powyżej zamieściłem rzut mapy Dust 2. Mapy tej natury widać przy każdym ładowaniu. Istotnym jest, aby się im przyjrzeć i je zrozumieć, zanim zaczniemy po niech bezmyślnie biegać. Gracze pojawiają się w losowych punktach wewnątrz zielonego prostokąta po stronie ich drużyny, oznaczonej okrągłymi symbolami. To, co nas interesuje to drogi na place bombowe A i B. Zarówno od miejsc startu, jak i między jednym a drugim. Między nimi można zaobserwować wszelkie potencjalne miejsca potyczek: te mają zwykle odbywają się, gdy jedna osoba wejdzie w pole widzenia drugiej, wyczekującej. Zazwyczaj konflikty na mapach mają miejsce przy wejściach do lokacji bądź blisko narożników, czyli tam, gdzie przechodząc nie możemy się spodziewać, na co natrafimy. Teoretycznie gracz, który potrafi bardzo dobrze strzelać prawie zawsze zestrzeli nas, gdy wychodzimy zza rogu. W takiej sytuacji anty-terroryści wygrywaliby za każdym razem. Dlatego należy zawsze wyszukiwać sposobności na użycie granatów. Dymne pozwalają stworzyć przysłony, a błyskowe umożliwiają nam na dość bezpieczne wyjście zza narożnika i zdjęcie przeciwnego gracza. Na dobrą sprawę są one głównym narzędziem, które umożliwia jednej drużynie odbicie placu od drugiej. Wszystkie granaty odbijają się od ścian. Dodatkowo możemy je przerzucać nad dachami, ale takich sposobności nie da się odczytać z map. Ponieważ w trakcie rundy zaglądanie na mapę jest niebezpieczne, gracz musi dobrze zdawać sobie sprawę jak dojść z miejsca na miejsce, gdzie wypatrywać zagrożenia oraz jak duży jest dystans między nim a potencjalnymi nadchodzącymi przeciwnikami. Dodatkowo innych graczy można usłyszeć, jeżeli biegną lub strzelają. Jeżeli potniemy w myślach mapę na charakterystyczne fragmenty, z każdej lokacji można usłyszeć, co się dzieje na tych z nią połączonych. Wystarczą dobre słuchawki i odpowiednio wysokie ustawienia dźwiękowe.

Ekonomia rozgrywki

Przeanalizujemy teraz ekonomię. Jej zrozumienie i poprawne wykorzystywanie to jeden z podstawowych elementów rozgrywki. W CS:GO wyróżniamy trzy stany ekonomiczne: Full Buy, Eco i Forced buy. Full buy ma miejsce, gdy wszyscy członkowie drużyny są w stanie zakupić każdy potrzebny im przedmiot. Dla Terrorystów jest to suma 3700 dolarów na osobę, co pozwala na zakup AK-47, pancerza i hełmu. Dla antyterrorystów jest to 4100 dolarów, czyli suma kosztów karabinu M4 i pancerza z hełmem. Ponieważ hełm jest nieskuteczny przeciwko karabinom AK-47 wiedząc, że terrorystów stać na full buy antyterroryści mogą zakupić wyłącznie pancerze, co zmniejsza koszt na osobę do 3750 dolarów. Pieniądze te muszą być dostępne dla każdej osoby w drużynie, a sama wydana suma zazwyczaj jest nieco wyższa. Doliczyć należy koszt granatów oraz pakietów do rozbrajania bomb, których antyterroryści powinni zakupić przynajmniej dwie sztuki tak, aby na każdym placu bombowym był przynajmniej jeden gracz z zestawem do rozbrajania, który można podnieść w przypadku jego śmierci. Istotne jest, aby gracze pomagali sobie nawzajem i podawali bronie, jeżeli kogoś stać na zakup więcej niż jednej. Drużyna chce być w sytuacji full buy tak często, jak to tylko możliwe.

Counter-Strike: Global Offensive

Eco jest z kolei sytuacją, w której drużyny nie stać na full buy, więc nie kupuje niczego, aby uzbierać pieniądze na następną rundę. Forced buy ma miejsce, gdy przegrana bez wykonania zakupów dałaby za mało zysku, aby zrobić zakupy w następnej turze. W takim przypadku gracze kupują niestandardowe bronie z nadzieją na dodatkowy zarobek przy zabójstwach, bądź okazjonalną wygraną. Bardzo istotne jest, aby drużyna nigdy nie mieszała stanów ekonomicznych swoich członków. Jeżeli ktoś zakupi full buy, a inni w drużynie są forced lub co gorsza eco, to cała drużyna traci duże pieniądze. Najistotniejsza jest tutaj dobra komunikacja.

Balans broni w CS:GO jest nieobecny. Każdą należy traktować jako narzędzie z osobistym zastosowaniem, a nie jako równorzędny wybór. Z tej racji wytworzyło się kilka standardowych zestawów zakupowych zależnie od sytuacji. Drużyny grające na full buy powinny zakupywać wyłącznie bronie z serii M4, karabin AK-47 oraz snajperkę AWP. Dodatkowo snajper może zainteresować się zakupem silniejszego pistoletu: Five-Seven oraz Tec-9 są tutaj idealnymi opcjami, ale P250 zdaje egzamin w cięższych sytuacjach. Po stronie terrorystów okazjonalnie można spotkać też SG553. Jest to karabin z lunetą o przystępnej cenie, łatwiejszy w obsłudze od AK-47 i nie mniej skuteczny. Jego zakup oznacza jednak granat mniej w kieszeni gracza.

W przypadku Forced Buy gracze mają nieco szersze pole do popisu pod względem opłacalnych broni. UMP-45 oferuje świetną skuteczność w porównaniu z ceną oraz podwójny bonus pieniężny za każde zabójstwo. Shotguny takie jak Negev dają aż trzykrotny bonus, jednak ich powolna natura i krótki zasięg oferują ograniczoną użyteczność dla terrorystów. Dla snajperów, forced buy oferuje SSG 08. Jest to szybszy karabin snajperski o nieco słabszej sile strzału. Jeżeli gracze na Forced Buy chcą być bardzo ekonomiczni albo spróbować wygrać rundę za pomocą granatów, pistolety dostępne w grze są tanie i bardzo silne. Wymagają jednak precyzyjnego użytkownika. Najbardziej skuteczne w tym wypadku są Deseart Eagle, którego pierwszy strzał jest idealnie celny oraz CZ75 Auto, które na bliższą odległość jest w stanie rozprawić się z wrogiem niemal natychmiastowo. Ceną za tą skuteczność jest mocno ograniczona amunicja.

Przebieg meczu

Pierwsza runda jest najbardziej charakterystycznym momentem obydwu połów. Wygranie w niej zazwyczaj oznacza również wygranie następnej, więc to rywalizacja o dwa punkty. Gracze zaczynają grę mając 800 dolarów na osobę. Pozwala to na zakup kamizelki kuloodpornej (650 dolarów) bez której, gdy jesteśmy trafieni tracimy wszelką celność. W takim wypadku pozostałe 150 dolarów przechodzi do następnej rundy. Nikogo nie stać na zakup hełmu, bez którego trafienie nawet podstawowym pistoletem w głowę oznacza natychmiastowy zgon ze średniego dystansu. Biorąc to pod uwagę, nie zaleca się kupowania lepszych pistoletów na starcie, a zamiast tego istotne jest skuteczne celowanie. Niektórzy gracze pominą zakup pancerza, aby zamiast tego wziąć granaty. Błyskowe kosztują 200 dolarów, a dymne i zaczepne 300. Możemy więc kupić dymny, zaczepny i błyskowe albo dwa błyskowe i jeden inny, najczęściej dymny. Jest to popularna decyzja wśród zgranych drużyn po stronie terrorystycznej, ponieważ odbicie placu bombowego bez granatów jest znacznie trudniejsze. Oznacza to jednak, że noszący granaty gracz może zostać z dużą łatwością rozstrzelany. Po stronie antyterrorystów jest też możliwość zakupu zestawu do rozbrajania bomb za 400 dolarów, który jest bardzo pomocny, jeżeli dojdzie do podłożenia bomby. Z uwagi na istotność wygranej w pierwszej rundzie każdy gracz musi dokonać swoich zakupów. W przeciwnym wypadku cała drużyna jest bardzo stratna. W przypadku terrorystów sama wygrana nie jest konieczna. Jeżeli uda im się wyłącznie podłożyć bombę mają gwarantowany full buy w trzeciej rundzie.

Counter-Strike: Global Offensive

Mecze rozpoczynają się od wybrania trasy przez terrorystów i rozłożenia graczy po stronie antyterrorystów. Zależnie od mapy antyterroryści podzielą się na jedną parę i jedną trójkę zajmując obydwa place. W niektórych wypadkach, na każdy plac uda się jedna para, a piąty gracz będzie wypatrywał terrorystów na środkowej części mapy, aby widzieć, co planują i spowolnić ich w miarę możliwości. Terroryści zwykle podążają w jednym kierunku całą drużyną, mniej lub bardziej rozproszeni po mapie. Jest to poniekąd gra w kotka i myszkę. Terroryści początkowo prowokują antyterrorystów do zużycia granatów dymnych i zapalających, które mocno spowalniają ich możliwość ataku. Jednocześnie terroryści będą często próbować przekonać swoich przeciwników, że obrali sobie za cel dany plac bombowy, aby następnie zmienić swój plan, gdy drużyna antyterrorystów postanowi przenieść większość swoich graczy w jedno miejsce. Nigdy nie można być w stu procentach pewnym tego, co planuje przeciwnik. Dodatkowo gracze czasami zostawiają jednego uczestnika na mapie poza obranym placem bombowym. Taki gracz zwany ‘lurk’ będzie poruszał się po mapie, próbując flankować przeciwników i wypatrywać ich rotacje między placami. Jest to szczególnie popularne w drużynie terrorystycznej. Zarówno decyzyjność, jak i cierpliwość są bardzo istotnymi umiejętnościami w grze i żaden z graczy nie powinien ich zaniedbywać.

Poza meczem

Od graczy CS:GO wymagany jest pewien zakres zdolności, które nie sposób ćwiczyć poza grą rankingową. Czymś, o czym jeszcze nie wspomniałem, jest mechanika odrzutu obecna w grze. Każda broń strzela w ściśle określonym wzorze. Aby strzelać celnie, musimy umiejętnie poruszać kursor podczas strzelania, by utrzymać kule na interesującej na trasie. Aby poznać wzór danej broni, wystarczy wyładować magazynek w ścianę. Na przestrzeni obok możemy ćwiczyć naszą umiejętność kontroli, są jednak na to nieco lepsze metody. Społeczność gry wytworzyła wiele map dedykowanych praktyce i polepszaniu swoich zdolności. Osobiście polecam wypróbować training_aim_csgo2 bądź Aim Botz - Training.

Counter-Strike: Global Offensive

Dodatkowo istotnym jest, aby zachować spokój niezależnie od sytuacji i dobrze się orientować w terenie. Praktyka w trybie Deathmatch dostępnym w naturalnym kliencie gry jest zalecana przez większość dobrych graczy, a mimo tego pozostaje niedoceniona. Tryb ten jest bardzo chaotyczny i dla wielu graczy nieco nieprzyjemny. Oferuje jednak szansę na naukę celowania i strzelania w sytuacji poniekąd zbliżonej do tej, która czeka nas w faktycznej rozgrywce. Zaleca się jednak wyłączyć tryb losowej broni i zamiast tego wybrać jedną konkretną, którą będziemy strzelać przez cały czas trwania naszej praktyki.

Poza tym gracz powinien wiedzieć skąd i jak rzucać granaty, aby były użyteczne. Wiele strategii zdobywania placów bombowych wymaga umiejętnego rozrzucenia granatów dymnych. Dokładniejsze informacje na ten temat można znaleźć na youtube. Bez tych umiejętności wygrywanie meczów może okazać się wyjątkowo trudne.

Pozostałe wskazówki

Mam jeszcze kilka porad, których nie udało mi się ulokować w pozostałej części tekstu. Grając w CS:GO musimy brać pod uwagę wiele drobnych rzeczy, które same z siebie jakoś nie przychodzą do głowy. Przykładem tego są podstawy geometrii. Z uwagi na funkcjonowanie perspektywy im dalej stoimy od narożnika, tym szybciej zobaczymy jak ktoś zza niego wybiega. Z tej racji niebezpiecznym jest przytulanie ścian, gdy nie jest to potrzebne. Na niektórych mapach są specjalne miejsca, do których możemy się dostać, gdy ktoś nas podsadzi. Wystarczy wskoczyć na kucającego towarzysza. Może on nas podsadzić jeszcze wyżej, jeżeli stojąc na nim podskoczymy, aby dać mu możliwość stania w pionie. Otwiera nam to dostęp do kilku przydatnych pozycji jak daszek na mapie Cache czy skrót na short A w Dust 2. Nazwy miejsc na mapie są ściśle określone, można je przeczytać na minimapie i wypada z biegiem czasu nauczyć się ich na pamięć. W ten sposób łatwiej nam będzie rozmawiać z innymi członkami drużyny.

Counter-Strike: Global Offensive

Antyterroryści mają dostęp do broni z tłumikami. Te można ściągnąć, aby lufa była krótsza i łatwiejsza do ukrycia za ścianą. W efekcie ubocznym broń jest głośniejsza, ma większy rozrzut i zadaje mniej obrażeń. Z tej racji jest to nieopłacalne. Z góry zaleca się, aby nigdy nie ściągać tłumików. Chciałbym również jeszcze raz przypomnieć o poprawnej ekonomii: gracze powinni kupować bronie jako drużyna i podawać je sobie nawzajem. W ten sposób można uzyskać naprawdę istotną przewagę nad przeciwną drużyną.

Sprawdź też inne poradniki w naszej bazie.

Kamil Brach

Kamil Brach

Zatwardziały gracz komputerowy od najmłodszych lat. Nie gardzi żadnym istniejącym gatunkiem. Przeważający staż ma w strategiach turowych i MMORPG-ach. Niczego w życiu nie ceni sobie bardziej od dobrej zabawy, której nadmiar czerpie z rozrywki cyfrowej. Wolne chwile spędza na prowadzeniu sesji pen and paper, często w autorskich systemach. Pasjonat krajobrazu i projektowania gier.
 

  • Counter-Strike: Global Offensive

    Gatunek: Shootery
    Tematyka: Sieciowa strzelanka
    Grafika: 3D
    Producent: Valve
    Wydawca: Valve
    Platformy: PC

    • 7.3
    • 0.0
    • 7.7
  • Nie zgadzasz się z oceną? Zagłosuj! Dołącz do społeczności graczy MMO

Najnowsze Najlepsze 0 komentarzy
  • Sonda Counter-Strike: Global Of...
  • Głosuj na wady i zalety gry!
ZALETY 
WADY 
NEWSY 
najnowsze
forum 
2018-11-13 13:46:31 В последнее срок для форумах, посвящённых тематике онлайн казино всё чаще поднимается тема относительно игорного клуба TTR и его зеркал казино ттр. Ровно многие наверняка знают, единоплеменник ТТР - это скандально популярный лудовод, выделяющийся не слишком деликатными высказываниями в адрес азартных интернет заведений. Не так исстари он открыл собственное казино, с которым изъявили погоня узнавать тысячи игроков. Источник: Казино http://ttrkazino.com