Polski gamedev, czyli rodzime tworzenie gier • MMO News

Polski gamedev, czyli rodzime tworzenie gier

Polski gamedev, czyli rodzime tworzenie gier

Choć wydawałoby się, że polskie gry zaznaczyły swój początek w połowie lat 80., to jednak nasz rodzimy dorobek kulturowy gier sięga dużo wcześniej. Przodkowie Wiedźmina i Cyberpunka 2077 przebyli długą drogę, aby móc trafić do serc graczy na całym świecie. Jedne tytuły były znane bardziej inne mniej. Lecz to one wszystkie razem stworzyły wspomniany wcześniej dorobek kulturowy polskich gier. Twórcy gier z biegiem czasu nie poprzestali tworzyć zostawiając całą historię jako wspomnienie o graniu. Wraz z rozwojem technologii zaczęli kreować coraz to lepszą rozrywkę cyfrową.
polski game dev

A czy zastanawialiście się kiedyś jaka jest najstarsza polska gra wideo? Być może część z Was pamięta czasy sprzed 57 lat (mu nie pamiętamy ;) ), a część z Was zabierzemy w powrót do przeszłości. Mówiąc dokładniej, przeniesiemy się do roku 1962 kiedy to Witold Podgórski stworzył na komputerze Odra 1003 grę logiczną Marienbad. Stanowiła ona adaptację chińskiej gry liczbowej o nazwie Nim, która została przedstawiona rok wcześniej we francuskim filmie „Zeszłego roku w Marienbadzie”. Komputerowo generowane były cztery rzędy zapałek (kolejno jedna, trzy, pięć i siedem). Gracz na przemian z komputerem zabierali z jednego rzędu dowolną ilość zapałek. Przegrywał ten, któremu została ostatnia zapałka.
polski game dev

Tymczasem przenosimy się do roku 1991, kiedy to powstała dobrze wszystkim znana firma Techland. Pozostaje ona szczególnie bliska naszym sercom, gdyż wywodzi się z Ostrowa Wielkopolskiego – naszych rodzinnych stron. Z uwagi na szereg osiągnięć na przestrzeni lat Techland pozostaje jednym z najstarszych oraz najważniejszych polskich producentów i wydawców gier. Ich początkowa działalność skupiała się na grach dotyczących brydża oraz szachów. Lecz wielki bum w drodze na szczyt nastąpił wtedy, gdy ich gry zaczęły bazować na autorskim silniku Chrome Engine. To właśnie wtedy pojawił się pamiętny FIM Speedway Grand Prix. I w tym miejscu drogi do serc graczy zaczęły wyznaczać coraz więcej ścieżek poprzez serię westernowej strzelaniny Call of Juarez, aż po otwarcie im świata wypełnionego zombie, czyli Dead Island. Pozostając w postapokaliptycznym klimacie, kolejną perełką stał się pierwszoosobowy survival horror – Dying Light. Bez cienia wątpliwości możemy być dumni z dotychczasowych osiągnięć Techlandu.
polski game dev

Nie zapominajmy jednak o naszym starym dobrym „Wieśku”. Trylogia Wiedźmina to kolejna produkcja, która wyszła na świat spod polskich skrzydeł studia CD Projekt RED. Już od samego początku, a miał on miejsce w 2002 roku, studio wyznaczyło sobie jasną misję: „tworzenie najlepszych na świecie gier RPG, opowiadających fascynujące, poruszające i dorosłe historie”. I nie oszukujmy się, ich produkcje to nasz kolejny powód do dumy. Już teraz wielu z nas zaciera rączki na 16 kwietnia 2020 roku, kiedy to ukaże się Cyberpunk 2077. Sam Keanu Reeves użyczający wizerunku i głosu jednej z postaci przyznał, iż twórcy po prostu zarazili go swoim pomysłem. A sama możliwość kreacji swojej postaci pod względem wyglądu i zachowania, kreowania sposobu myślenia i wyznaczania własnych wartości jest według aktora czymś, co zdecydowanie urzekło go w projekcie.
polski game dev

W tym samym roku, co CD Projekt RED, światło dzienne ujrzało studio People Can Fly. I to dzięki niemu mogliśmy cieszyć się inkarnacją Quake’a pod postacią pierwszoosobowej strzelaniny Painkiller, gdzie stawiamy czoła hordzie piekielnych pomiotów. Ponadto w ich najlepszym zestawieniu znajduje się Bulletstorm – FPS, w którym punktujemy za najbardziej spektakularne wyeliminowanie przeciwnika. Ciekawostką jest, że jeden z założycieli  People Can Fly – Adrian Chmielarz – opuścił szeregi firmy na rzecz niezależnego studia The Astronauts. Wtedy  też pojawiła się mroczna przygodówka - Zaginięcie Ethana Cartera mająca niesamowitą oprawę graficzną i genialną muzykę.
polski game dev

Nie sposób ominąć tu 11 bit studios, które uraczyło nas niemniej ciekawą produkcją pod tytułem This War od Mine. Bardzo głęboki klimat czasów wojny, wzbudzający niemałe emocje. Podczas podejmowania niektórych decyzji można było walczyć z własnym sumieniem. Walka o przetrwanie, troska o innych oraz decyzja czy zaufać drugiej osobie budowały napięcie podczas tej gry strategicznej.
polski game dev

Jednakże czy w tym artykule jest miejsce tylko na te większe studia i znane wszystkim duże produkcje? Oczywiście jest tutaj miejsce dla każdego z twórców, lecz nie sposób wymienić ich wszystkich, bo nawet Ci najmniejsi stanowią solidny fundament naszego polskiego game devu. Weźmy pod uwagę chociażby grę jaką jest Football Team. Z pozoru zwykły symulator piłki nożnej okazuje się być czymś więcej. Jest dopracowanym w każdym szczególe menadżerem piłkarskim. Co najważniejsze, został on stworzony przez pasjonatów, co zdecydowanie przekłada się na samo dopracowanie gry i ukazanie jej najlepszych aspektów.  A dodatkowo możemy tą grą cieszyć się nie tylko na przeglądarce internetowej, lecz również na urządzeniach mobilnych.

Spytaliśmy ekipę Football Team o najtrudniejsze elementy game devu:

„Game development wbrew pozorom jest bardzo skomplikowanym procesem, który wymaga nieustannej analizy rynku oraz ciągłego kontaktu z playerbasem. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze rozwiązania optymalne zarówno dla kosztów działalności, jak i potrzeb graczy, albowiem to oni są głównym wyznacznikiem tego czy dany produkt jest udany, czy nie. Jeżeli użytkownik kupuje produkt, inwestuje w niego swój czas prywatny, ma z tego mnóstwo frajdy to właśnie on będzie robił tzw. marketing szeptany, czyli po prostu promował grę wśród swoich znajomych. Uważam, że największym problemem po stronie marketingu jest to jak czasem trudno dotrzeć do grupy docelowej - przez ogrom kanałów social media oraz tego, jak często maile są identyfikowane jako spam i nie docierają do potencjalnego gracza. Małe studia game devu, dopiero rozwijające swój potencjał, muszą niestety sięgać po takie rozwiązania, bo na inne brakuje środków, choć bez inwestycji nie da się za wiele osiągnąć. Rozmiar i rozpoznawalność Twojej marki zdecydowanie pomaga w lepszym osiągnięciu zamierzonych rezultatów.”

Z kolei pytając twórców o pozytywne aspekty działania w polskiej branży gamingowej odpowiedzieli:

„Jest takie jedno uczucie, które uważamy za motor napędowy game devu. To mianowicie moment, kiedy wypuszczamy produkt lub aktualizację i gracze są zachwyceni. Mimo, że chwilę wcześniej towarzyszy nam moment niepewności czy coś nie zostało przeoczone, czy wszystko działa jak należy, to cieszymy się jak dzieci, gdy słyszymy, że to nad czym spędzaliśmy ostatnie kilka tygodni powoduje radość u gracza i jest nam za to wdzięczny.”
polski game dev

Inną małą, lecz stworzoną z pasją produkcją jest Ski Jumps. Tutaj kolejne brawa za zaangażowanie i podzielenie się z innymi świetnym symulatorem skoków narciarskich. Mieliśmy też okazję zamienić kilka słów z twórcą gry, którymi chętnie się z Wami podzielimy:

„Skoki narciarskie są jedną z popularniejszych zimowych dyscyplin sportowych w naszym kraju. Jest to najpewniej spowodowane sukcesami polskich reprezentantów w tym Adama Małysza, czy Kamila Stocha, którzy wpisali się do światowej czołówki skoczków narciarskich. Tematyka doskonale nadaje się do zaadaptowania w branży gier, co potwierdzają produkcje z przeszłości takie jak kultowe Deluxe Ski Jump, które bawiło miliony Polaków - mówi Jarosław Jasiński, właściciel SuperNova Interactive. Postanowiliśmy wyjść naprzeciw trendom i zaoferować produkt będący w stanie powtórzyć ten sukces.”

Warto dodać, że Jarosław Jasiński jest również twórcą pierwszej polskiej gry MMO - Delirium i ma na swoim koncie ponadto takie tytuły jak Alienation, LifeON i Tetrykowo.
polski game dev
Osobiście, sami mieliśmy tę przyjemność tworzyć własną grę przeglądarkową. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że nie jest to łatwa droga, jednakże potrafi dostarczyć mnóstwo satysfakcji. Shadow Time, bo tak nazywała się nasza gra, była grą z gatunku MMORPG osadzoną w świecie Anime oraz Fantasy. Jako młodzi twórcy, prócz wkładania sporego wysiłku w samą pracę i jednoczesnym czerpaniu radości ze swych kreatywnych działań, chcieliśmy dodatkowo dzielić się z innymi tym, co udało nam się stworzyć. Padła wtedy decyzja, aby otworzyć innym okno przeglądarki na nowy świat jakim jest właśnie Shadow Time. Chcieliśmy, aby gracze mogli zanurzyć się w jego historię i stać się nie tylko graczami, lecz także bohaterami tej opowieści, gdzie czeka na nich mnóstwo przygód, rozwój postaci pod kątem kreowania jej umiejętności, zmagania z innymi graczami i wiele innych.
polski game dev

Niezmiernie ciekawym projektem jest również Chernobylite od Farm 51. Nie znamy jeszcze daty premiery gry, choć mieliśmy okazję zaznajomić się z jego światem podczas tegorocznego Warsaw Comic Con. Ten jednoosobowy survival horror zdecydowanie posiada potencjał. Pozwala nam eksplorować świat po katastrofie nuklearnej i rozwijać umiejętności craftingowe. A tak opisują go sami twórcy:

„Chernobylite to survival horror ze swobodną eksploracją świata, nieliniową historią, pełną wyzwań i potyczek rozgrywką oraz unikalnym systemem wytwarzania przedmiotów. Przetrwaj wystarczająco długo, aby odkryć wszystkie mroczne sekrety czarnobylskiej Strefy Wykluczenia.”
polski game dev

Jest wiele słów, które moglibyśmy jeszcze napisać. Lecz jedno jest pewne. Nasz polski rynek gier jest bogaty pod katem treści, wizerunków i muzyki, które w ostateczności tworzą wyjątkowe tytuły gier. Młodzi twórcy są ambitni i dzieląc się z innymi nawet małą, prostą grą potrafią dotrzeć do wnętrz jej użytkowników. Zdecydowanie mamy być z czego dumni. Duże firmy jeszcze bardziej rosną w siłę i oczarowują rynek zagraniczny. Po prostu polski game dev nie przestaje się rozwijać i przedstawia nam coraz ambitniejsze projekty. Gratulacje dla wszystkich osób tworzących obecnie gry – jesteście wielcy!

 

Ewelina Lechowicz i Hubert Włodarczyk

Ewelynnn & Kurt (Ewelina Lechowicz i Hubert Włodarczyk)

Ona walczy z hordą zombie, on strzela headshoty broniąc bombsite’u. Kiedy zagrożenie minie, przenoszą się do świata fotografii i grafiki. Ta zakręcona parka jest niczym Joker i Harley – po prostu uśmiech nie schodzi im z twarzy.

 

  • Football Team

    Gatunek: Sportowe & wyścigi
    Tematyka: Symulator piłki nożnej
    Grafika: tekstowo-graficzna
    Producent: FP Global
    Wydawca: FP Global
    Platformy: WWW

    • 7.5
    • 0.0
    • 8.3
*/*/

Zobacz podobne więcej z tego działu

Football Team - Gameplay [HD]
Magic: The Gathering - War of the Spark Official Trailer [Full HD]
My Free Farm - Gameplay
Total Battle - Gameplay [HD]
Total Battle - Trailer [HD]

Najchętniej grane

BEST GAME IV
  • Sonda Football Team
  • Głosuj na wady i zalety gry!
ZALETY 
WADY 
    • nie założymy drużyny od razu 0
    • wysoki próg wejścia 0
    • modyfikować można jedynie strój zawodnika 0
 NEWSY
najnowsze