• ranking gry mmorpg topowe online
  • darmowe gry do pobrania na pc i komputer
  • poradniki gry na komputer darmowe
  • wirtualny świat rewolucja gra online
  • wydarzenia eventy gaming gry komputerowe
  • indie games gry niezależne

Mikrotransakcje w grach wideo w 2022 roku: statystyki, opinie, badania

Mikrotransakcje w grach wideo w 2022 roku: statystyki, opinie, badania

Co to jest mikrotransakcja? To model biznesowy, w którym użytkownicy mogą kupować wirtualne przedmioty za niewielkie kwoty. Mikrotransakcje często pojawiają się w grach free-to-play, co oznacza, że gracz nie ponosi żadnych kosztów przy pobraniu gry, a jedynie koszt zakupu wirtualnych produktów online.

Mikrotransakcje w grach wideo - statystyki, opinie, badania
Przemysł gier wideo podlega nieustannej ewolucji, a mikrotransakcje miały na całą branżę znaczący wpływ. Twórcy gier nauczyli się korzystać z tego nowego źródła przychodów i rodzaju płatności. Szacuje się, że choć tylko 5 do 20% graczy bierze udział w mikrotransakcjach, to jednak generowane w ten sposób przychody są w przypadku gier free-to-play ogromne. Developerzy dążą do jeszcze większej monetyzacji bazy graczy, którzy nie uczestniczą w mikrotransakcjach, aby generować dalszy wzrost.

League of Angels 4 Heaven's Fury - LoA 4 - gra mmo pl

Czołowi gracze na rynku mikrotransakcji w 2022 roku

Branża gier wideo osiągnęła rekordowy poziom 36 miliardów dolarów przychodów za rok 2017, według danych Entertainment Software Association (ESA) i NPD Group zaś według raportu Gaming Today w 2022 roku wyceniana jest na ponad 200 miliardów USD. Liczbę graczy szacuje się dziś na 2,9 miliarda ludzi. Gros tych przychodów pochodzi z mikrotransakcji kilku największych hitów rynkowych.

Riot, firma stojąca za hitem League of Legends (LOL) czerpie spore zyski z mikrotransakcji. W LOL grają dziesiątki milionów ludzi na całym świecie, a gra jest całkowicie darmowa. Prawie wszystkie dochody twórców pochodzą z zakupów w grze. LOL pozwala na zakup tzw. Riot Points. Waluta ta jest następnie używana w grze do zakupu skinów i innych dodatków. Gracz jest w stanie odblokować większośc opcji za free, ale wymaga to czasu - dzięki mikropłatnościom jest to możliwe w mgnieniu oka. Większość z tych mikrotransakcji pochodzi od niewielkiej ilości bazy graczy, bowiem zdecydowana większość fanów LOL nie decyduje się na zakupy w grze.

Kolejnym hitem, który zdominował rynek mikropłatności jest Fortnite autorstwa Epic Games. Gra odniosła gigantyczny sukces. Fortnite to gra free-to-play, w której maksymalnie 100 graczy dołącza do meczu i walczy ze sobą, dopóki na planszy nie zostanie ostatnia osoba lub oddział. Podobnie jak LOL, oferuje ona zakupy w grze: skórki i power-upy.

Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) jest klasycznym przykładem gry eSportowej, która również ma opcję mikrotransakcji. Została wydana w 2012 roku i kosztowała 14,99 dolarów. Trudno nazwać ją grą free-to-play, ale i tak jest ona 4-krotnie tańsza od tytułów AAA. Na przestrzeni lat wysokobudżetowe gry w rodzaju Call of Duty czy Halo 4, wyprzedziły CS:GO, a baza graczy zaczęła się kurczyć. Wówczas developer wprowadził skórki dla swoich broni. Dodało to do gry zupełnie nową dynamikę ekonomiczną. Na koniec każdego meczu gracze otrzymywali losowe skrzynie z bronią, które można było otworzyć tylko za pomocą klucza, który kosztował 2,49$. Po otwarciu skrzyń, gracze otrzymywali wiele losowych skórek do broni lub rzadkich przedmiotów.
 


Tabela 1: Stosunek do mikrotransakcji w badaniu GamesIndustry.biz

896 głosów

68,60%

Drobne zakupy są OK

287 głosów

22%

Nie lubię płacić, aby móc wygrać

76 głosów

5,8%

Nie korzystam z mikropłatności

31 głosów

2,4%

Wolę płacić z góry

17 głosów

1,3%

Jestem fanem mikropłatności

Football Team - gra piłkarska piłka nożna

Ile pieniędzy wydają gracze w grach wideo

Rynek DLC i mikrotransakcji zwiększył swoją wartość o prawie 121% w ciągu ostatnich 7 lat. Według prognoz ów trend będzie mocno rósł w sezonie 2022/23. Spora w tym zasługa mikrotransakcji: w ostatnim roku z tej formy zakupu skorzystało prawie 50% wszystkich graczy na świecie. Jednak studia i deweloperzy zdają sobie sprawę z tego, że tylko 0,15% graczy mobilnych odpowiada za 50 procent wszystkich tego typu przychodów. Dodatkowo badanie przeprowadzone przez W3i wykazało, że "47 procent całkowitych przychodów pochodzi z zakupów kosztujących od 9,99 do 19,99 dolarów", podczas gdy tylko 6% przychodów pochodzi z zakupów w przedziale od 0,99 do 1,99 dolarów.

Niemniej jednak około 85% przychodów całej branży gier pochodzi z gier, w które można grać za darmo! Wszyscy kochamy niedrogie i darmowe gry, ale warto pamiętać, że wciąż nie są one całkowicie darmowe. Generują one ogromne przychody poprzez reklamy i mikrotransakcje.

Mikrotransakcje z perspektywy developerów gier

Z pewnością większość dużych studiów gier z początku ignorowała mikrotransakcje. Jednak dziś wielcy wydawcy gier tacy jak EA i Activision-Blizzard próbują nadrobić zaległości. Aby zrozumieć to zjawisko, powinniśmy przyjrzeć się ekonomii tworzenia gry wideo. Dziennikarze "Paste Magazine" zauważają, że ekonomia tworzenia gier wideo jest niezwykle brutalna. Stworzenie hitu wymaga mega budżetów, a gry szybko tracą na popularności.

Weźmy choćby znany przebój Shadow of War. Kosztował on 60 dolarów w dniu premiery. Po kilku miesiącach jego cena spadła o 30%. Po niecałym roku można go było nabyć już za 50% pierwotnej ceny. Niestety większość gigantów w branży dba głównie o wyniki w kolejnym kwartale i pragnie wyłącznie zadowolić akcjonariuszy, dlatego decyduje się na rozwiązania mikrotransakcyjne, które często spotykają się z niechęcią graczy.

Lineage II - gra MMORPG fantasy za darmo

Psychologia mikrotransakcji

Dlaczego w ogóle decydujemy się na zakupy w grach wideo? Sukces mikrotransakcji ma swoje źródło w ludzkiej psychologii. Projektanci gier rozumieją, co skłania ludzi do stuknięcia w przycisk i wydania kilku złotych i oczywiście potrafią to wykorzystać. Jak twierdzą badacze z Touro University, wzrost popularności gier z mikrotransakcjami nie jest więc przypadkowy.
 

Kupowanie pod wpływem impulsu

Koncepcja kupowania pod wpływem impulsu zapewne nie brzmi obco. Gry free-to-play jednak naprawdę wykorzystują sprawdzone mechanizmy psychologiczne. Wielu producentów nakłada limit czasowy na możliwość zakupu, zmuszając graczy do szybkiego podjęcia decyzji. Jeśli gracze mają problemy z ukończeniem jakiegoś etapu gry, producenci wprowadzają mechanizm, który sugeruje, że wydanie kilku albo kilkunastu złotych poprawić ich doświadczenie. Na przykład graczowi skończyły się życia - wówczas gra zaoferuje możliwość kontynuacji gry za określoną cenę. Gracze są bardziej skłonni do dokonania zakupu, gdy widzą, że poprawi to ich samopoczucie natychmiast.
 

Unikanie strat

Wiele gier wykorzystuje mechanizm zwany awersją do strat, aby zachęcić do wydawania pieniędzy. W skrócie polega on na tym, że gracze wolą czerpać satysfakcję z wygranej niż z przegranej. To w znacznym stopniu skłania graczy do kupowania pod wpływem impulsu. Istotą skorzystania z mikropłatności jest to, że gracz nie chce przegrać. Przekonanie, że gracze mogą uzyskać wygraną, kupując określony przedmiot lub umiejętność, skłania ich do sięgnięcia do portfela.


Skandale w świecie mikropłatności

Gracze wydają setki dolarów miesięcznie na rzadkie przedmioty w grze i funkcje pay-to-win. Przeciętny gracz wydaje około 92 dolarów na mikrotransakcje. Wiele firm produkujących gry wideo, takich jak DICE, EA i Valve stało się jednak bohaterami skandali z udziałem mikrotransakcji.
 

Nieudany start gry Star Wars Battlefront II

17 listopada 2017 roku studio EA wydało grę Star Wars Battlefront II. Po premierze gracze zauważyli, że wydając ponad 2000 dolarów, będą w stanie otrzymać każdy przedmiot dostępny w grze. Gdy odkryto ten fakt, liczba graczy natychmiast spadła. Electronic Arts usunęło wszystkie mikrotransakcje z gry, a wszystkie karty, postacie itp. muszą być zdobyte z loot boxów w grze lub poprzez zakupy za pomocą waluty dostępnej w grze.
 

Przypadek The Culling

W 2017 roku gra o nazwie "The Culling" walczyła o miejsce na podium wśród tytułów z kategorii battle royale. Stała się tak popularna, że deweloperzy z Xaviant ogłosili nadejście kontynuacji tego tytułu: The Culling II. Gracze natychmiast zorientowali się, że jest to klasyczny skok na kasę. Nowa odsłona przyciągnęła tylko 250 graczy online i rozegrano raptem 8 meczów. Po 40 godzinach od premiery gry, nie było ani jednego gracza. Twórcy próbowali ożywić swoją franczyzę, tworząc kolejną grę z serii. Culling Origins został wydany 14 maja 2020 roku i, zdaniem dziennikarzy, posiadał najgorszą implementację funkcji "pay to play" w historii. Gracze mogli rozegrać tylko jeden darmowy mecz w ciągu 24 godzin, każdy kolejny kosztował kilka dolarów. Chciwość deweloperów wywołała falę krytyki. Deweloperzy zmienili mechanizm gry i zaoferowali 10 darmowych meczów dziennie. Jednak niesmak pozostał.

Forge of Empires - gra strategia MMO przeglądarka browser

Najlepsze gry z mikrotransakcjami w 2022 roku

Na koniec postanowiliśmy przybliżyć kilka tytułów oferujących mikrotransakcje w trakcie rozgrywki. Wśród nich znajdziecie gry casualowe i FPS.

- Street Fighter V - deweloper tej znanej serii wypuścił wydał wiele nowych postaci w ciągu kilku sezonów. Gracz mógł kupić każdą z nich za określoną cenę lub zdobyć now y abonament każdego roku, aby odblokować dostęp do sześciu postaci-niespodzianek.

Asura's Wrath - gra wydana przez Capcom nie oferuje jednego prawdziwego zakończenia. Zamiast tego gracze wnoszą opłatę za zakup finałowych epizodów.

- Fortnite - o tym tytule napisano już wszystko. Darmowa strzelanka pozwala na wysoki poziom customizacji dzięki V-Bucksom, od godzilli po postacie z uniwersum Marvela.
 


CZYTAJ ARTYKUŁY O ZARABIANIU NA GRACH KOMPUTEROWYCH

Gamehag - gry na prawdziwe pieniądze online

Roblox robi z dzieci milionerów - zarabiaj pieniądze grając

Gry na których można zarobić pieniądze online

 


 

Portal MMO

Portal MMO Team

Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA ;)
 


  • Eternal Fury: Resurrected logo gry png

    Eternal Fury: Resurrected

    Gatunek: Fantasy MMORPG
    Tematyka: Walka z siłami ciemności
    Grafika: 2D
    Producent: Esprit Games
    Wydawca: Esprit Games
    Platformy: Przeglądarka, smartfon

    • 7.7
    • 0.0
    • 8.0
.

Zobacz podobne więcej z tego działu

 Eternal Fury - GamePlay Intro - Territory [Full HD]
 Eternal Fury - Gameplay - Tips & Strategies [Full HD]
 Eternal Fury - New Pets [Full HD]
Forge of Empires - TIMELAPSE 2,5 roku gry [Full HD]
TOP 20 Gier MMORPG - Otwarty Świat [Full HD]

Najchętniej grane

BEST GAME - LINEAGE II - FANTASY
  • Sonda Eternal Fury: Resurrected
  • Głosuj na wady i zalety gry!
ZALETY 
WADY 
 NEWSY
najnowszee